[:ca]Segona part.
Al post d’aquest mes seguim parlant de Xarxes Socials per donar impuls a la comunicació de les entitats en aquests temps en el qual la transformació digital s’ha tornat urgent per portar més lluny la nostra causa.
Ja vam veure al post de Setembre com crear continguts i com calendaritzar-los (organitzar-los), i ara veurem les XXSS principals i què hem de tenir en compte per utilitzar-les:
Facebook:
- Fes un post amb imatge, vídeo o gif. Agradarà més als teus seguidors.
- Quan publiquis notícies i novetats de la teva entitat no oblidis el link de la teva web com a porta a l’organització.
- Procura que el text sigui concís i d’utilitat pel teu públic.
- Demana participació (pregunta, demana compartir, opinions…).
- Abans de publicar mira que estigui tot correcte…. Si hi ha un link, per exemple, que funcioni.
Twitter:
- Utilitza #, però no abusis.
- Si és coherent, usa # que siguin tendència.
- Usa abreviacions, com RT, per demanar participació.
- Usa enllaços a les teves webs o blocs. 280 caràcters poden donar per a molt…
- Empra fotos, vídeos i gifs. Fes atractiu el teu micromissatge.
- Esmenta a altres usuaris que puguin donar suport el teu missatge.
Instagram:
- Publica fotos que emocionin. Una imatge val més que mil paraules.
- Convida al teu públic a comentar o actuar sobre la foto/Stories si li agrada.
- Empra i crea # perquè les fotos siguin visibles i estiguin ben connectades.
- Comparteix les publicacions en altres XXSS com Facebook o Twitter.
- Esmenta altres usuaris de la xarxa social si creus que pot interessar-los el contingut publicat.
YouTube:
- Impulsa el teu canal des de l’inici amb un bon vídeo que enganxi a noves audiències (ensenya el que vas a mostrar de la teva entitat a través d’aquest canal).
- Connecta bé els continguts d’aquest canal amb la resta dels teus XXSS.
- Tracta aquesta xarxa social com una altra més: afegeix la icona al teu web i mails de organització.
- Identifica el teu canal amb l’organització: capçalera de canal, cada vídeo, foto de perfil… La teva entitat sempre present.
- Subscriu-te a canals d’entitats amigues i interactua amb elles. Guanyaràs visibilitat i marca. I aprendràs del sector…
Destaquem tres reflexions per no oblidar:
- La primera és que l’avaluació de cada canal és molt important per determinar què agrada més al nostre públic i per això la tasca d’avaluar no cal prendre-la com una pèrdua de temps sinó com una inversió. Saber a quina hora arribo millor a la meva audiència, quin tipus de missatge interessa més, què prefereix compartir… és molt important perquè jo arribi més lluny. Tan important és el temps que dediquem a l’emissió i difusió del nostre missatge com a l’avaluació d’aquest treball. Per a això, hi ha eines (estadístiques de seguiment) adequades a cada canal (les XXSS tenen les seves pròpies eines gratuïtes d’anàlisi). Aquesta avaluació ens diu com estem arribant als nostres públics, quan ho fem millor o pitjor, què és el que més agrada o el que menys… En definitiva, ens ajuda a millorar la nostra comunicació i a comunicar millor.
- La segona: l’objectiu fonamental de les xarxes socials és donar a conèixer la nostra entitat. A vegades sembla que ens centrem massa en donar-li vida a la pròpia xarxa social i ens oblidem de la veritable raó de ser d’aquests canals: donar difusió a la nostra organització i a la seva missió i missatge. Per tant, cal tenir clar que hi són una eina de suport i que hem de pensar en crear una estratègia multicanal que inclogui la nostra web.
- I, tercer i últim, no oblidar que, les XXSS són canals de comunicació que s’han de treballar a llarg termini integrades, com hem dit, dins de l’estratègia de comunicació on/ offline. Només així servirà per a complir els objectius marcats.
Sí, perquè a totes les entitats es realitzen comunicacions al llarg de l’any “perquè toca” i de vegades no veiem que aquestes són una gran oportunitat per acostar-nos més als nostres col·laboradors o amics i aprofitar “l’obligatorietat” del contacte per a altres fins com fidelitzar o donar a conèixer projectes nous il·lusionants.
Per això, ara veurem algunes de les oportunitats que tenim al llarg dels 12 mesos de l’any per contactar amb els nostres públics i d’aprofitar l’estratègia multicanal per comunicar més i millor.
Quines comunicacions hem d’enviar? Depèn de a qui es la enviem, i el calendari, però durant l’any hi ha moltes ocasions per contactar amb socis, empreses col·laboradores, amics de l’entitat… Alguns d’aquests enviaments/missatges poden ser:
- Memòria d’activitats anual: Podem tenir contacte amb qualsevol públic de l’entitat aprofitant el resum d’activitats i del any de l’entitat (socis, usuaris, amics que entren a la nostra entitat per a un dia de portes obertes…).
- Butlletí paper trimestral/semestral: l’opció paper ja no és l’única que podem fer servir a la nostra entitat, ja que podem allotjar-la en la web i enllaçar-la a les XXSS.
- Butlletí mensual: el mail és un instrument d’informació, de feedback amb el nostre entorn, de visibilitat. Actualment es pot allotjar en la web i moure a les XXSS.
- Felicitació anual (Nadal, aniversari-soci…): Qualsevol format on/offline és vàlid.
- Certificat retencions IRPF (anual): Per mail (reduint costos) o per correu postal, es pot aprofitar l’ocasió per informar d’una campanya nova o per parlar de les últimes novetats de l’entitat. Comunica!
- Trucada d’agraïment per col·laborar (anual): si el teu temps ho permet, el teu equip de RRHH, el teu call center… val la pena programar cada any una campanya de trucades d’agraïment als teus socis o col·laboradors a la teva mida… No arribes a tot? Doncs als col·laboradors que portin més temps en la teva entitat. Recull les seves idees, els seus ànims, les seves crítiques… Són una altra visió de la teva realitat que et farà créixer.
- Enquesta de“satisfacció i millores” (anual): Semblant a la trucada d’agraïment, però que pot realitzar-se per escrit i enviar-se als contactes que es considerin pertinents. El sentiment de participació i comunicació que es crea amb aquesta eina és molt potent i real. Es pot centrar en diferents punts: relació soci/col·laborador amb l’entitat, com es comunica/s’informa des de l’entitat… o el que necessitis/vulguis saber.
- Informes de projectes i activitats: aquesta documentació es pot enviar periòdicament o quan interessi a l’organització. Si ets una entitat amb grans projectes, pots anar enviant actualitzacions periòdiques. Es tracta de donar visibilitat del que fa l’entitat i confiança a les persones que creuen en el treball que es realitza. Qualsevol format on/offline és vàlid.
- Informació de campanyes noves: Com com en l’apartat anterior, s’informa i també pot servir per explicar alguna acció específica de captació de fons que s’està realitzant (per exemple, de crowdfunding). Qualsevol format on/offline és vàlid.
- Informació sobre esdeveniments de l’entitat (presentacions llibres, nous centres, jornades portes obertes, projeccions documentals…): aquestes comunicacions són la invitació a l’esdeveniment de l’entitat, però no hem de descuidar la forma ni el contingut, ja que, del poc o molt que diguem i com ho diguem, estarem fent que el nostre esdeveniment sigui un èxit. Les XXSS amplifiquen qualsevol activitat que passi a l’entitat.
Tanquem aquest post amb una infografia que us ajudarà a recordar les directrius principals a tenir en compte a l’hora de gestionar les vostres XXSS. Aquesta gestió requereix un treball a llarg termini, però, si es fa de forma adequada, els objectius s’aconseguiran a poc a poc i valdrà la pena posar gran part del pes de l’estratègia digital sobre elles.
Cada entitat és diferent i no valen maneres iguals per a totes. Per això el millor és sempre comunicar per XXSS i veure com ens respon el nostre públic.
A més, com ja hem dit més d’una vegada en aquests posts, per a qualsevol organització, comunicar és compartir i transformar per la nostra causa… Només per això ja val la pena provar…
Si necessiteu ajuda per a la gestió de les vostres XXSS, no oblideu que des de CAUSES disposem de serveis digitals especialitzats en entitats del Tercer Sector. Més informació, aquí.[:es]Segunda parte
En el post de este mes seguimos hablando de Redes Sociales para dar impulso a la comunicación de las entidades en estos tiempos en los que la transformación digital se ha vuelto urgente para llevar más lejos nuestra causa.
Ya vimos en el post de Septiembre cómo crear contenidos y cómo calendarizarlos (organizarlos), y ahora vamos a ver las RRSS principales y qué debemos tener en cuenta en su uso:
Facebook:
- Haz un post con imagen, vídeo o gif. Gustará más a tus seguidores.
- Cuando publiques noticias y novedades de tu entidad no olvides el link de tu web como puerta a la organización.
- Procura que el texto sea conciso y de utilidad para tu público.
- Pide participación (pregunta, pide compartir, opiniones…).
- Antes de publicar mira que esté todo correcto…. Si hay un link, por ejemplo, que funcione.
Twitter:
- Utiliza #, pero no abuses.
- Si es coherente, usa # que sean tendencia.
- Usa abreviaciones, como RT, para pedir participación.
- Usa enlaces a tus webs o blogs. 280 caracteres pueden dar para mucho…
- Emplea fotos, vídeos y gifs. Haz atractivo tu micromensaje.
- Menciona a otros usuarios que puedan apoyar tu mensaje.
Instagram:
- Publica fotos que emocionen. Una imagen vale más que mil palabras.
- Invita a tu público a comentar o actuar sobre la foto/Stories si le gusta.
- Emplea y crea # para que las fotos sean visibles y estén bien conectadas
- Comparte las publicaciones de esta rrss en otras como Facebook o Twitter.
- Menciona a otros usuarios de la red social si crees que puede interesarle el contenido publicado.
YouTube:
- Impulsa tu canal desde el inicio con un buen vídeo que enganche a nuevas audiencias (enseña lo que vas a mostrar de tu entidad a través de este canal).
- Conecta bien los contenidos de este canal con el resto de tus rrss.
- Trata esta red social como otra más: agrega el icono en tu web y mails de organización.
- Identifica tu canal con la organización: cabecera de canal, cada vídeo, foto de perfil… Tu entidad siempre presente.
- Suscríbete a canales de entidades amigas e interactúa con ellas. Ganarás visibilidad y marca. Y aprenderás del sector…
Destacamos tres reflexiones que no hay que olvidar:
- La primera es que la evaluación de cada canal es muy importante para determinar qué le gusta más a nuestro público y por ello la tarea de evaluar no hay que tomarla como una pérdida de tiempo sino como una inversión. Saber a qué hora llego mejor a mi audiencia, qué tipo de mensaje le interesa más, qué prefiere compartir… es muy importante para que yo llegue más lejos. Tan importante es el tiempo que le dedicamos a la emisión y difusión de nuestro mensaje como a la evaluación de este trabajo. Para ello hay herramientas (estadísticas de seguimiento) adecuadas a cada canal (las RRSS principales tienen sus propias herramientas gratuitas de análisis para ello). Esta evaluación nos dice cómo estamos llegando a nuestros públicos, cuando lo hacemos mejor o peor, qué es lo que más gusta o lo que menos… En definitiva, nos ayuda a mejorar nuestra comunicación y a comunicar mejor.
- La segunda, es que lo fundamental de tener redes sociales es dar a conocer nuestra organización. A veces parece que nos centramos demasiado en darle vida a la propia red social y nos olvidamos de la verdadera razón de ser de estos canales: dar difusión a nuestra organización y a su misión y mensaje. Por lo tanto, hay que tener claro que son una herramienta de apoyo y que tenemos que pensar en crear una estrategia multicanal que incluya nuestra web.
- Y, tercero y último, no olvidar que, las RRSS son canales de comunicación que deben de trabajarse a largo plazo integradas, como hemos dicho, dentro de la estrategia de comunicación on/offline. Solo así servirá para cumplir los objetivos marcados.
Sí, porque en todas las entidades se realizan comunicaciones a lo largo del año “porque toca” y a veces no vemos que esas son una gran oportunidad para acercarnos más a nuestros colaboradores o amigos y aprovechar la “obligatoriedad” del contacto para otros fines como fidelizar o dar a conocer proyectos nuevos ilusionantes.
Por eso, ahora veremos algunas de las oportunidades que tenemos a lo largo de los 12 meses del año para contactar con nuestros públicos y de aprovechar esta estrategia multicanal para ello.
¿Qué comunicaciones tenemos que enviar? Pues depende de a quién se la enviemos y el calendario, pero durante el año hay muchas ocasiones para contactar con socios, empresas colaboradoras, amigos de la entidad… y, si no, ¡se buscan! Algunos de estos envíos/mensajes pueden ser:
- Memoria de actividades anual: Podemos tener contacto con cualquier público de la entidad aprovechando el resumen de las actividades y del año de la organización (socios, usuarios, amigos que entran a nuestra entidad para un día de puertas abiertas…).
- Boletín trimestral/semestral: la opción papel ya no es la única que podemos usar en nuestra entidad, ya que podemos alojarla en la web y enlazarla en RRSS.
- Newsletter mensual: el mail es un instrumento de información, de feedback con nuestro entorno, de visibilidad. Actualmente se puede alojar en la web y mover por la RRSS.
- Felicitación anual (Navidad, cumple-socio…): cualquier formato on y offline es válido.
- Certificado retenciones IRPF (anual): Por mail (reduciendo costes) o por correo postal, se puede aprovechar la ocasión para informar de una campaña nueva o para hablar de las últimas novedades de la entidad. ¡Comunica!
- Encuesta de “satisfacción y mejoras” (anual): Algo parecido a la llamada de agradecimiento, pero que puede realizarse por escrito y enviarse a los contactos que se consideren pertinentes. El sentimiento de participación y comunicación que se crea con esta herramienta es muy potente y real. Se puede centrar en diferentes puntos: relación socio/colaborador con la entidad, cómo se comunica/informa desde la entidad… o lo que necesites/quieras saber.
- Informes de Proyectos y Actividades: esta documentación se puede enviar periódicamente o cuando interese a la organización. Se trata de dar visibilidad a lo que hace la entidad y confianza a las personas que creen en el trabajo que se realiza. Cualquier formato on y offline es válido.
- Información de campañas nuevas: Como en los Informes de Proyectos y Actividades, se informa y también puede servir para explicar alguna acción específica de captación de fondos que se esté realizando (por ejemplo, de crownfunding). Cualquier formato on y offline es válido.
- Información sobre eventos de la entidad (presentaciones libros, nuevos centros, jornadas puertas abiertas, proyecciones documentales…): estas comunicaciones son realmente la invitación al evento de la entidad, pero no debemos descuidar la forma ni el contenido, ya que de lo poco o mucho que digan y cómo lo digan estaremos haciendo que nuestro evento sea un éxito. Las RRSS son un amplificador de cualquier actividad que ocurra en la entidad.
Cerramos este post con una infografía que os ayudará a tener presente las directrices principales a tener en cuenta a la hora de gestionar vuestras RRSS. Esta gestión requiere un trabajo a largo plazo, pero, si se hace de forma adecuada, los objetivos se irán logrando poco a poco y valdrá la pena volcar parte del peso de la estrategia digital sobre ellas.
Cada entidad es diferente y no valen maneras iguales para todas. Por eso lo mejor es siempre comunicar por RRSS y ver cómo nos responde nuestro público.
Además, como ya hemos dicho más de una vez en estos posts, para cualquier organización, comunicar es compartir y transformar por nuestra causa… Sólo por eso ya vale la pena probar…
Si necesitáis ayuda para la gestión de vuestras RRSS, no olvidéis que desde CAUSES disponemos de servicios digitales especializados en entidades del Tercer Sector. Más información, aquí.[:]