comunicació

Nou curs, nou impuls a la comunicació digital

Nou curs, nou impuls a la comunicació digital.

Primera part.

Durant Setembre i Octubre us oferirem dos articles que volen ajudar a les organitzacions a optimitzar la seva comunicació, principalment des de las Xarxes Socials.


Els reptes de les organitzacions es compliquen ara més que mai: donar resposta a necessitats creixents, en un entorn complex i digital, amb pocs recursos i moltes urgències per gestionar. Necessitem ser la veu dels qui no en tenen, reivindicar situacions injustes i absurdes, estendre la mà i aconseguir més mans,… Ens cal, entre d’altres temes, comunicar!

  • Comunicar perquè si no ens veuen, no existim.
  • Comunicar perquè necessitem més suport, no només econòmic, sinó social, que legitimi la nostra feina, que sumi adeptes, que ens permeti arribar més lluny.
  • Comunicar per transformar. El treball de les entitats té un fi missional més alt: no només pal·liatiu, sinó aspiracional … Quin món volem? Com és possible transformar-lo?

 

Davant d’aquesta necessitat de comunicar, les organitzacions es plantegen qüestions tan difícils com:

  • De quina manera puc estar en contacte amb el públic de la meva entitat?
  • Què puc publicar en les meves xarxes socials que interessi als meus socis i col·laboradors?
  • Com puc extreure notícies interessants de la meva organització que després pugui publicar i compartir amb el meu entorn?
  • Com puc moure aquestes publicacions perquè arribin més lluny?
  • Com m’organitzo per fer una difusió correcta dels missatges?

 

El més important a tenir en compte en publicar és que estem comunicant amb públics interessats en la nostra organització i, per tant, el que estan buscant és contingut que encaixi amb els seus valors, inquietuds i interessos. La part que ens toca és fer aquest contingut rellevant i atractiu per al lector, espectador … amb un missatge clar i un llenguatge proper.

Per encertar en aquesta tasca, el millor és  conèixer bé el nostre públic i donar-li el contingut que vol. Sempre cal tenir en compte, si es pot, els diferents tipus de segments de públics a què ens dirigim a l’hora de crear contingut i crear missatges diferents per a cada segment (usuaris de l’entitat, col·laboradors, voluntaris …).

El problema sorgeix quan ens vam quedar sense idees per publicar o les idees no apareixen… Us oferim algunes fonts d’inspiració:

Què està passant en l’organització (incloure fotos, entrevistes …):

  • Agenda d’activitats i esdeveniments
  • Activitats ja realitzades
  • Aniversaris

Persones de l’entitat:

  • Accions de voluntaris
  • Testimonis de beneficiaris
  • Entrevistes a socis
  • Històries: com transformem la vida de les persones ateses!

Temes relacionats amb l’entitat:

  • Què està passant en l’entorn
  • Normativa del sector (canvis, recordatoris …)
  • Congressos i esdeveniments importants
  • Avenços mèdics, sectorials, innovacions socials, …

Altres temes que poden interessar

  • Tutorials i guies per a usuaris, voluntaris …
  • Publicacions antigues “reciclades”

Les maneres per compartir el nostre missatge seran diferents si són publicacions online o offline. I és important pensar en cadascun dels canals abans de plantejar-se les estratègies adients. En moltes ocasions el contingut base pot ser el mateix però el tractament serà diferent segons el format que anem a utilitzar (newsletter, butlletí en paper, xarxa social…). És important també tenir en compte el fet de vincular tots els canals a l’hora de fer la gran difusió que estem buscant (estratègia multicanal).

Un dels objectius principals de les publicacions en XXSS és vitalitzar la informació de manera que arribi a més gent, més lluny i amb el major nombre de participacions en el missatge. Però no n’és el únic: és molt important pensar quins objectius ens plantegem abans de crear l’estratègia global de XXSS i començar a organitzar-nos. Alguns d’aquests objectius poden ser: sensibilització, captació de fons, visibilitat…

Altres senzilles pautes que es poden seguir a l’hora de planificar els contingut de les XXSS són:

  • Utilitza un calendari de planificació de creació de continguts: per tenir clar que cobrim tots els continguts que volem llançar des de la nostra organització i que els llancem de manera adequada i planificada.
  • Fes servir eines de programació de xarxes socials(tipus Hootsuite): aquestes eines ens ajuden a pujar les publicacions a les nostres xarxes socials amb un horari programat.
  • Facilitala redifusió en xarxes socials: aquestes aplicacions ajuden a la redifusió dels continguts a partir de botons com reenviar o compartir. Les organitzacions han d’aprofitar aquestes opcions per demanar als seus seguidors que comparteixin o reenviïn els seus continguts per arribar més lluny.
  • Incloules publicacions en bloc amics: els bloc de continguts afins, de seguidors, organitzacions amigues… són un altre mecanisme de difusió de continguts molt interessant.
  • Aprofita les xarxes socialsdels teus contactes, seguidors, amics … per arribar més lluny i, mitjançant peticions personalitzades, demanar fer difusió del nostre missatge.

 

Per a les comunicacions off line, les estratègies de “viralització” són diferents però l’enfocament és el mateix: moure el missatge on es vegi i posar-lo a la vista d’un públic que pugui interessar-li. El cas més típic és l’enviament d’un butlletí per correu postal a socis i col·laboradors. Fins i tot, el podem penjar a la web en format digital per altre tipus de públic que pugui visitar la nostra pàgina i, a més a més, el podem vincular a les nostres XXSS. Aquí ja estaríem barrejant formats online i offline amb el mateix contingut, una cosa molt senzilla de gestionar i pràctic a l’hora d’arribar a més gent.

 

Com podeu veure, es necessita una estratègia de comunicació integrada on/offline on les XXSS juguen un paper molt important.

 En resum, del que parlem és de potenciar al màxim les comunicacions de la nostra organització a través de les eines de què disposem (on i offline) per intentar arribar el més lluny possible.

Per optimitzar aquest feina a les XXSS, us oferim unes senzilles claus que us ajudin arribar més lluny en la difusió dels nostres missatges i millorin el treball de marca i visibilitat diari que és molt important per a l’entitat.

A més, us oferirem un calendari a manera d’exemple perquè pugueu aprendre a planificar els vostres continguts digitals setmanalment de manera que gestioneu més fàcilment la vostra feina a les xarxes socials. Aquest calendari, us ho pugem en format Excel, perquè us ho podeu descarregar, adaptar-lo a les vostres necessitats i fer-ho vostre. Aquest Excel pot completar-se amb les necessitats que tingui l’entitat (#, indicadors …). Aquest calendari, que us presentem com exemple, us ajudarà en dos sentits:

  • D’una banda, mostra una mitjana òptima de les quantitats de publicacions diàriesde les principals xarxes socials que fan servir les entitats del Tercer Sector i que haurien de realitzar-se cada dia de la setmana per considerar cada canal realment actiu.
  • D’altra banda, presenta exemples de publicacions que poden aparèixer en les xarxes socials tocant els diferents temes necessaris que els vostres públics demanden i les organitzacions necessiten llançar per cobrir les seves necessitats.

En tot cas hem de recordar que el més important és experimentar i avaluar amb diferents freqüències i horaris de llançaments de contingut i intentar extreure les nostres pròpies conclusions perquè cada audiència és molt particular i la resposta pot variar notablement en funció de l’entitat i del tipus de contingut publicat.

Continuarem parlant de tot això i de com millorar les estratègies de les publicacions en les XXSS més usades en el post del mes d’Octubre.

Si esteu interessats en saber més sobre Xarxes Socials o necessiteu impulsar-les a la vostra entitat, des de CAUSES us oferim els nostres serveis digitals que podreu consultar aquí.

1 thought on “Nou curs, nou impuls a la comunicació digital

Comments are closed.