En un món on cada cop som més conscients de l’impacte de les nostres activitats en el medi ambient, les persones i la comunitat, les organitzacions no lucratives, que històricament han vetllat per aquests interessos, s’alcen com a grans referents i models a seguir, i tenen una gran oportunitat de mostrar el seu compromís i millorar la seva sostenibilitat -econòmica, social i ambiental-.
Mesurar i comunicar el què s’està fent és imprescindible per les entitats del tercer sector. Especialment ara, en un entorn empresarial on els clients premien aquelles empreses, socials o no, que fan bé les coses i tenen un impacte positiu. Tenir una estratègia de sostenibilitat clara avui dia és essencial per a ser responsables i les entitats tenen ja molta feina feta.
Tanmateix, la finalitat no justifica els mitjans. I la mesura de l’impacte de les activitats per aconseguir la finalitat de les entitats, de gran valor, també és imprescindible. Quantes emissions de CO2 emeten les oficines? Hi ha una política de mobilitat sostenible? Existeix una política de compres responsable? S’utilitzen energies renovables? Hi ha plans de mesura i reducció d’emissions o d’aigua? Com és la governança? Els salaris dels i les professionals són els de mercat? Es parla de finances ètiques? Com es vetlla pel benestar dels públics interns? Com es col·labora amb l’entorn més enllà del propi objectiu?
Segurament hi ha moltes coses a millorar, però val la pena! Fer les coses bé, està en l’essència de les entitats del tercer sector. No s’ha de veure com una càrrega de feina més, sinó com una oportunitat per fer l’entitat més prospera i sostenible al llarg del temps.
Irene Borràs Garrido, consultora a CAUSES
Drac Garcia Palacios, consultor a Sostenibilitat3