El debat de si les empreses han de fer o no RSE (Responsabilitat Social Empresarial) ha de passar a la història. El que ha de preocupar avui dia a les empreses és com l’han de fer.
La RSE és una manera d’entendre l’empresa aconseguint la sostenibilitat seva i la del seu entorn (íntimament lligades, altrament). És, alhora, una oportunitat per incorporar un nou llenguatge. Un llenguatge que parla de valors i de persones (i de CAUSES), i no només de diners.
Algunes pautes per convertir la RSE en Relacions Sostenibles i Excel·lents:
- Conèixer què s’està fent. Moltes empreses ja estan fent RSE sense saber-ho i sense ser-ne conscients.
- Endreçant el que es fa, l’impacte que es té i sistematitzant-ho en categories, si és possible.
- Buscar la coherència amb els valors corporatius, l’àrea de negoci de l’empresa i els grups d’interès de la companyia.
- Definir, a priori, el compromís. Ser conscient d’on es vol arribar i posar els mecanismes per arribar-hi.
- Explicar i comunicar què es fa, què es vol fer i per què.
- Identificar partnerts estratègics. Ja ho diu el proverbi africà: si vols anar ràpid, ves-hi sol. Si vols anar lluny, ves-hi acompanyat.
- Executar i avaluar. Només es pot avançar caminant. I mirant enrere per aprendre del camí.
- No perdre mai el per què de la RSE. No és maquillatge. Ni fer quelcom que no sabem fer. És creure que com a agents econòmics el poder i la capacitat de canvi és molt gran.
- Millorar. Cal aprendre dels errors i no ensopegar dos cops en la mateixa pedra.
- Innovar. No és només què pot fer la RSE per la meva empresa sinó què pot fer la meva empresa per construir Relacions Sostenibles i Excel·lents.