Has pensat quant de temps passes visitant les teves xarxes socials? O quantes n’utilitzes normalment? Les xifres són sorprenents quan les coneixem: passem gairebé 90 minuts del nostre dia connectats a una mitjana de 4/5 xarxes socials de les que som usuaris habituals segons l’Estudi de Xarxes Socials IAB 2022.
La cosa es posa interessant quan pensem perquè utilitzem aquestes xarxes socials, les quals originàriament van sorgir per comunicar-nos amb familiars llunyans o amics de l’escola: gairebé el 80% dels usuaris ho fem per entretenir-nos , gairebé el 70% per interactuar i més del 50 % per informar-nos i entendre la realitat que ens envolta. Per descomptat, després també les fem servir per conèixer gent, tendències, per motius laborals, per inspirar-nos…
Aquesta és la raó per la qual, quan les entitats sense ànim de lucre han de definir la seva estratègia en xarxes socials, han de pensar per què i PER A QUI publiquen. Per a seguidors, per a amics, per a usuaris, per a voluntaris, per a donants… Totes les persones les quals estem darrere de la pantalla del mòbil esperant les publicacions de la nostra organització diàriament.
Per això, per a les ONG en general és essencial estar a les xarxes i COMUNICAR . Òbviament no “vendrem” més per ser-hi, però és la nostra oportunitat per arribar a més persones i donar visibilitat de tot el que aconseguint a la nostra entitat, i del nostre impacte en la societat. Aquesta és la veritable importància de les Xarxes: generar confiança i mostrar què aconseguim a través dels projectes i activitats que realitza la nostra associació o la nostra fundació. Aquesta difusió crearà vincles més forts amb la nostra base social i ens farà créixer. En definitiva, les xarxes socials són com els amics: amb el temps i la constància, les amistats s’aprofundeixen i duren per a tota la vida. Si a un amic el veus de tant en tant per demanar-li diners (donacions, vendes…), no li donaràs mai confiança ni arribaràs mai al cor (ni a la butxaca!).
Altres beneficis d’estar a les xarxes socials per a les organitzacions:
- Apropar l’entitat als nostres seguidors: podem humanitzar la nostra feina, presentar els nostres equips…
- Podem fer contactes nous per a l’entitat: aconseguir col·laboracions amb empreses, nous donants, conèixer clients potencials…
- Arribar a seguidors que físicament no són a prop a través de formats de directe o vídeo.
- Escolta ràpida i personalitzada dels seguidors: podem atendre per missatge directe, respondre per comentaris…
- Testar nous formats i productes amb els nostres seguidors: sobre publicacions, marxandatge…
Dificultats d’estar a les xarxes socials per a les entitats:
- Necessitat de crear estratègia de continguts diferenciadors i amb impacte: actualment hi ha molta “competència” d’organitzacions a les xarxes socials i hem de ser originals però sense perdre qualitat i l’objectiu.
- Coneixements tècnics per a la gestió de xarxes: programació, disseny, particularitats de cadascuna de les xarxes socials…
- Implicació del personal a les xarxes de l’entitat: la nostra entitat està compromesa amb les nostres xarxes? Els companys comparteixen els continguts que es publiquen a les xarxes de l’organització?
- Els resultats triguen a arribar: sí… Les estratègies en xarxes socials s’han de planificar/analitzar a llarg termini per veure els fruits i, en molts casos, això desmoralitza una mica…
No hem d’oblidar que darrere de les xarxes socials de cada entitat hi ha un equip humà que treballa per crear continguts atractius amb el objectiu que arribin als seguidors de manera efectiva que treballen, amb passió i anticipació, creativitats i textos per tal de que en poques línies es pugui plasmar tot allò que fa l’organització per canviar el món. Aquest treball diari no es veu, però és fonamental per donar vida i alimentar les xarxes amb missatges diferents i motivadors. Per això, quan trobis un post, un reel , un tuït o una història de la teva entitat, no oblidis donar-li un like , comentar, compartir i ajudar a arribar més lluny a la que també és la teva causa.
I tu, a quines entitats segueixes? Què demanes a la teva entitat a les xarxes socials? Interactues amb ella? T’agrada el que publica? Aleshores… dóna-li un like a la teva causa!
M. Angeles Urda Anguita – Consultora i Formadora a CAUSES
Post inclòs a la sèrie “10 Perspectives Diferents” de la web Fundació Demanoenmano