comunicació

Nou curs, nou impuls a la comunicació digital

Segona part.

Al post d’aquest mes seguim parlant de Xarxes Socials per donar impuls a la comunicació de les entitats en aquests temps en el qual la transformació digital s’ha tornat urgent per portar més lluny la nostra causa.


Ja vam veure al post de Setembre com crear continguts i com calendaritzar-los (organitzar-los), i ara veurem les XXSS principals i què hem de tenir en compte per utilitzar-les:

 

Facebook:

  • Fes un post amb imatge, vídeo o gif. Agradarà més als teus seguidors.
  • Quan publiquis notícies i novetats de la teva entitat no oblidis el link de la teva web com a porta a l’organització.
  • Procura que el text sigui concís i d’utilitat pel teu públic.
  • Demana participació (pregunta, demana compartir, opinions…).
  • Abans de publicar mira que estigui tot correcte…. Si hi ha un link, per exemple, que funcioni.

 

Twitter:

  • Utilitza #, però no abusis.
  • Si és coherent, usa # que siguin tendència.
  • Usa abreviacions, com RT, per demanar participació.
  • Usa enllaços a les teves webs o blocs. 280 caràcters poden donar per a molt…
  • Empra fotos, vídeos i gifs. Fes atractiu el teu micromissatge.
  • Esmenta a altres usuaris que puguin donar suport el teu missatge.

 

 Instagram:

  • Publica fotos que emocionin. Una imatge val més que mil paraules.
  • Convida al teu públic a comentar o actuar sobre la foto/Stories si li agrada.
  • Empra i crea # perquè les fotos siguin visibles i estiguin ben connectades.
  • Comparteix les publicacions en altres XXSS com Facebook o Twitter.
  • Esmenta altres usuaris de la xarxa social si creus que pot interessar-los el contingut publicat.

 

YouTube:

  • Impulsa el teu canal des de l’inici amb un bon vídeo que enganxi a noves audiències (ensenya el que vas a mostrar de la teva entitat a través d’aquest canal).
  • Connecta bé els continguts d’aquest canal amb la resta dels teus XXSS.
  • Tracta aquesta xarxa social com una altra més: afegeix la icona al teu web i mails de organització.
  • Identifica el teu canal amb l’organització: capçalera de canal, cada vídeo, foto de perfil… La teva entitat sempre present.
  • Subscriu-te a canals d’entitats amigues i interactua amb elles. Guanyaràs visibilitat i marca. I aprendràs del sector…

 

Destaquem tres reflexions per no oblidar:

  • La primera és que l’avaluació de cada canal és molt important per determinar què agrada més al nostre públic i per això la tasca d’avaluar no cal prendre-la com una pèrdua de temps sinó com una inversió. Saber a quina hora arribo millor a la meva audiència, quin tipus de missatge interessa més, què prefereix compartir… és molt important perquè jo arribi més lluny. Tan important és el temps que dediquem a l’emissió i difusió del nostre missatge com a l’avaluació d’aquest treball. Per a això, hi ha eines (estadístiques de seguiment) adequades a cada canal (les XXSS tenen les seves pròpies eines gratuïtes d’anàlisi). Aquesta avaluació ens diu com estem arribant als nostres públics, quan ho fem millor o pitjor, què és el que més agrada o el que menys… En definitiva, ens ajuda a millorar la nostra comunicació i a comunicar millor.
  • La segona: l’objectiu fonamental de les xarxes socials és donar a conèixer la nostra entitat. A vegades sembla que ens centrem massa en donar-li vida a la pròpia xarxa social i ens oblidem de la veritable raó de ser d’aquests canals: donar difusió a la nostra organització i a la seva missió i missatge. Per tant, cal tenir clar que hi són una eina de suport i que hem de pensar en crear una estratègia multicanal que inclogui la nostra web.
  • I, tercer i últim, no oblidar que, les XXSS són canals de comunicació que s’han de treballar a llarg termini integrades, com hem dit, dins de l’estratègia de comunicació on/ offline. Només així servirà per a complir els objectius marcats.

 

Sí, perquè a totes les entitats es realitzen comunicacions al llarg de l’any “perquè toca” i de vegades no veiem que aquestes són una gran oportunitat per acostar-nos més als nostres col·laboradors o amics i aprofitar “l’obligatorietat” del contacte per a altres fins com fidelitzar o donar a conèixer projectes nous il·lusionants.

Per això, ara veurem algunes de les oportunitats que tenim al llarg dels 12 mesos de l’any per contactar amb els nostres públics i d’aprofitar l’estratègia multicanal per comunicar més i millor.

Quines comunicacions hem d’enviar? Depèn de a qui es la enviem, i el calendari, però durant l’any hi ha moltes ocasions per contactar amb socis, empreses col·laboradores, amics de l’entitat… Alguns d’aquests enviaments/missatges poden ser:

  • Memòria d’activitats anual: Podem tenir contacte amb qualsevol públic de l’entitat aprofitant el resum d’activitats i del any de l’entitat (socis, usuaris, amics que entren a la nostra entitat per a un dia de portes obertes…).
  • Butlletí paper trimestral/semestral: l’opció paper ja no és l’única que podem fer servir a la nostra entitat, ja que podem allotjar-la en la web i enllaçar-la a les XXSS.
  • Butlletí mensual: el mail és un instrument d’informació, de feedback amb el nostre entorn, de visibilitat. Actualment es pot allotjar en la web i moure a les XXSS.
  • Felicitació anual (Nadal, aniversari-soci…): Qualsevol format on/offline és vàlid.
  • Certificat retencions IRPF (anual): Per mail (reduint costos) o per correu postal, es pot aprofitar l’ocasió per informar d’una campanya nova o per parlar de les últimes novetats de l’entitat. Comunica!
  • Trucada d’agraïment per col·laborar (anual): si el teu temps ho permet, el teu equip de RRHH, el teu call center… val la pena programar cada any una campanya de trucades d’agraïment als teus socis o col·laboradors a la teva mida… No arribes a tot? Doncs als col·laboradors que portin més temps en la teva entitat. Recull les seves idees, els seus ànims, les seves crítiques… Són una altra visió de la teva realitat que et farà créixer.
  • Enquesta de“satisfacció i millores” (anual): Semblant a la trucada d’agraïment, però que pot realitzar-se per escrit i enviar-se als contactes que es considerin pertinents. El sentiment de participació i comunicació que es crea amb aquesta eina és molt potent i real. Es pot centrar en diferents punts: relació soci/col·laborador amb l’entitat, com es comunica/s’informa des de l’entitat… o el que necessitis/vulguis saber.
  • Informes de projectes i activitats: aquesta documentació es pot enviar periòdicament o quan interessi a l’organització. Si ets una entitat amb grans projectes, pots anar enviant actualitzacions periòdiques. Es tracta de donar visibilitat del que fa l’entitat i confiança a les persones que creuen en el treball que es realitza. Qualsevol format on/offline és vàlid.
  • Informació de campanyes noves: Com com en l’apartat anterior, s’informa i també pot servir per explicar alguna acció específica de captació de fons que s’està realitzant (per exemple, de crowdfunding). Qualsevol format on/offline és vàlid.
  • Informació sobre esdeveniments de l’entitat (presentacions llibres, nous centres, jornades portes obertes, projeccions documentals…): aquestes comunicacions són la invitació a l’esdeveniment de l’entitat, però no hem de descuidar la forma ni el contingut, ja que, del poc o molt que diguem i com ho diguem, estarem fent que el nostre esdeveniment sigui un èxit. Les XXSS amplifiquen qualsevol activitat que passi a l’entitat.

 

Tanquem aquest post amb una infografia que us ajudarà a recordar les directrius principals a tenir en compte a l’hora de gestionar les vostres XXSS. Aquesta gestió requereix un treball a llarg termini, però, si es fa de forma adequada, els objectius s’aconseguiran a poc a poc i valdrà la pena posar gran part del pes de l’estratègia digital sobre elles.

Cada entitat és diferent i no valen maneres iguals per a totes. Per això el millor és sempre comunicar per XXSS i veure com ens respon el nostre públic.

A més, com ja hem dit més d’una vegada en aquests posts, per a qualsevol organització, comunicar és compartir i transformar per la nostra causa… Només per això ja val la pena provar…

Si necessiteu ajuda per a la gestió de les vostres XXSS, no oblideu que des de CAUSES disposem de serveis digitals especialitzats en entitats del Tercer Sector. Més informació, aquí.