EXISTIR, COMPARTIR, TRANSFORMAR III

Tercera part

Seguim amb la sèrie d’articles sobre comunicació per a entitats amb senzilles estratègies que ens ajudin a arribar més lluny en la difusió dels nostres missatges. Presentem diferents eines que ens marcaran el ritme de treball de les comunicacions del dia a dia i de tot l’any

Comencem centrant-nos en els canals i eines més habituals amb què treballen/comuniquen les organitzacions i donarem algunes pistes per optimitzar-los. Amb l’ús d’aquests, realitzem un treball de marca i visibilitat diari que és molt important per a l’entitat.

imagen plantilla contenido post 3A més, us oferirem un calendari a títol d’exemple perquè pugueu aprendre a planificar els vostres continguts digitals setmanalment de manera que gestioneu més fàcilment la vostra feina a les xarxes socials. Aquest calendari, us el presentem en format Excel, perquè ho pugueu descarregar, adaptar-lo a les vostres necessitats i fer-lo vostre. En aquest enllaç trobareu l’arxiu en català i castellà.

Aquest calendari, que us presentem com exemple, us ajudarà en dos sentits:

  • D’una banda, mostra un promig de les quantitats de publicacions diàries de les principals xarxes socials que fan servir les entitats del Tercer Sector i que haurien de realitzar-se cada dia de la setmana per considerar-se cada canal realment actiu.
  • D’altra banda, presenta exemples de publicacions que poden aparèixer en les xarxes socials tocant els diferents temes necessaris que els vostres públics demanden i les organitzacions necessiten llançar per cobrir les seves necessitats.

En tot cas, hem de recordar que el més important és experimentar i avaluar amb diferents freqüències i horaris de llançaments de contingut i intentar extreure les nostres pròpies conclusions perquè cada audiència és molt particular i la resposta pot variar notablement en funció de l’entitat i del tipus de contingut publicat.

Vegem un a un els canals inclosos en el calendari i fem algunes consideracions importants sobre aquest tema:

Facebook:

  • Fes un post amb imatge, vídeo o gif. Agradaràmés als teus seguidors.
  • Quan publiquis notícies i novetats de la teva entitat no oblidis el link de la teva web com a
  •  porta a l’organització.
  • Procura que el text sigui concís i d’utilitat pel teu públic.
  • Demana participació (pregunta, demana compartir, opinions …).
  • Abans de publicar mira que estigui tot correcte…. Si hi ha un link, per exemple, que funcioni.

Twitter:

Icona Facebook

  • Utilitza #, però no n’abusis.
  • Si és coherent, utilitza # que siguin tendència.
  • Fes servir abreviacions, com RT, per demanar participació.
  • Posa enllaços a les teves webs o blocs. 140 caràcters poden donar per a molt…
  • Empra fotos, vídeos i gifs. Fes atractiu el teu micromensaje.
  • Esmenta a altres usuaris que puguin donar suport el teu missatge.

Instagram:

  • Publica fotos que emocionin. Una imatge val més que mil paraules.
  • Convida al teu públic a comentar o actuar sobre la foto si li agrada.
  • Utilitza i crea # perquè les fotos siguin visibles i estiguin ben connectades.
  • Comparteix les publicacions d’aquest xarxa social en altres,  com arar Facebook o Twitter.
  • Esmenta a altres usuaris de la xarxa social si creus que pot interessar-li el contingut publicat.

YouTube:

  • Impulsa el teu canal des de l’inici amb un bon vídeo que enganxi a noves audiències.
  • Connecta bé els continguts d’aquest canal amb la resta de les teves xarxes.
  • Tracta aquesta xarxa social com una altra més: afegeix la icona al teu web i mails de organització.
  • Identifica el teu canal amb l’organització: capçalera de canal, cada vídeo, foto de perfil… La teva entitat sempre present.
  • Subscriu-te a canals d’entitats amigues i interactua amb elles. Guanyaràs visibilitat i marca. I aprendràs del sector…

Per acabar, tres reflexions finals que no podem oblidar:

La primera és que l’avaluació de cada canal és molt important per determinar què li agrada més al nostre públic i per això la tasca d’avaluar no cal prendre-la com una pèrdua de temps sinó com una inversió. Saber a quina hora arribo millor a la meva audiència, quin tipus de missatge li interessa més, què prefereix compartir… és molt important perquè s’arribi més lluny. Actualment hi ha disponibles eines gratuïtes d’avaluació de fàcil ús disponibles per a qualsevol principiant a internet… (veure aquí Les 10 millors eines gratuïtes de monitoratge de xarxes socials ).

Icona WebLa segona, és que el que és fonamental de tenir xarxes socials és donar-les a conèixer. A vegades sembla que ens centrem massa en donar-li vida a la pròpia xarxa social i ens oblidem de la veritable raó de ser d’aquests canals: donar difusió a la nostra organització i a la seva missió i missatge. Per tant cal tenir clar que són una eina de suport i que hem de pensar en crear una estratègia multicanal que inclogui la resta d’elements i materials de comunicació, com per exemple, la nostra web.

I, tercer i últim, no oblidar que, malgrat les xarxes socials i els canals que van sorgint en els últims temps, el correu electrònic és un dels mitjans més directes d’arribar als nostres públics. Sempre hem d’atendre els correus que van arribant dels nostres socis, col·laboradors i amics de l’entitat en el termini més breu possible i tenir aquest canal controlat i vigilat, a més d’utilitzar-lo com una eina de comunicació per a l’enviament, per exemple, de butlletins, invitacions, missatges personalitzats,…

En el següent i últim post de la nostra sèrie, parlarem de què i com hem de comunicar durant tot l’any. Inclourem un cronograma anual (Planificació anual de comunicació) amb els missatges i documents que no han de faltar en la nostra entitat per als nostres públics.

No importa com sigui la nostra organització. La comunicació no es mesura en pressupost anual o en nombre de socis. Sempre cal comunicar per existir, compartir, transformar i créixer.