Existir, compartir, transformar.

Primera part.

Els reptes de les organitzacions són múltiples: donar resposta a necessitats creixents, en un entorn complex i volàtil, amb pocs recursos i moltes urgències per gestionar. La professionalització del sector fa temps que està en marxa. Afortunadament, les disciplines socials, culturals, mediambientals, comunitàries, … porten temps formant-se i treballant des de la professionalitat dels seus tècnics. Però encara falta recorregut a la professionalització de la direcció i de la gestió. Es realitza planificació estratègica? Què passa amb les finances? I amb la comunicació?agrair

Millorar el món no només passa per fer, sinó també en saber com fer-ho millor i com, en definitiva, transformar allò que s’ha de millorar. Necessitem ser la veu dels qui no en tenen, reivindicar situacions injustes i absurdes, estendre la mà i aconseguir més mans,… Ens cal, entre d’altres temes, comunicar!

Comunicar per existir: si no ens veuen, no existim.

Comunicar per compartir: necessitem més suport, no només econòmic, sinó social, que legitimi la nostra feina, que sumi adeptes, que ens permeti arribar més lluny.

Comunicar per transformar: no per perpetuar. El treball de les entitats té un fi missional més alt: no només pal·liatiu, sinó aspiracional … Quin món volem? Com és possible transformar-lo?

La solució no només passa per comunicar, però segur que sense comunicar, no aconseguirem existir, compartir o transformar!

Comencem una sèrie d’articles que volen ajudar a les organitzacions, independentment de l’àmbit en el qual treballen, a existir, compartir i transformar. No és fàcil però intentarem despertar la reflexió i animar les organitzacions a comunicar.

Davant d’aquesta necessitat, les organitzacions es plantegen qüestions tan difícils com:

  • De quina manera puc estar en contacte amb el públic de la meva entitat?
  • Què puc publicar en les meves xarxes socials o butlletí que interessi als meus socis i col·laboradors?
  • Com puc extreure notícies interessants de la meva organització que després pugui publicar i compartir amb el meu entorn?
  • Com puc moure aquestes publicacions perquè arribin més lluny?
  • Com m’organitzo per fer una difusió correcta dels missatges?

En aquest primer post tractarem de donar algunes senzilles pautes per extreure notícies de l’organització i tenir material per publicar tant a nivell on line com off line.

El més important a tenir en compte en publicar és que estem comunicant amb públics interessats en la nostra organització i, per tant, el que estan buscant és contingut que encaixi amb els seus valors, inquietuds i interessos. La part que ens toca és fer aquest contingut rellevant i atractiu per al lector, espectador … amb un missatge clar i un llenguatge proper.

Per encertar en aquesta tasca, el millor és  conèixer bé el nostre públic i donar-li el contingut que vol. Sempre cal tenir en compte, si es pot, els diferents tipus de segments de públics a què ens dirigim a l’hora de crear contingut i crear missatges diferents per a cada segment (usuaris de l’entitat, col·laboradors, voluntaris …). Només treballant aquest tipus de continguts diferenciats s’aconsegueixen aquests grans objectius: compartir valors i missió i altres objectius com fidelitzar (a la base social), captar fons, augmentar la base de dades…

El problema sorgeix quan ens vam quedar sense idees per publicar o les idees no apareixen …

Us oferim algunes fonts d’inspiració:

nodeixisQuè està passant en l’organització (incloure fotos, entrevistes …):

  • Agenda d’activitats i esdeveniments
  • Activitats ja realitzades
  • Aniversaris

Persones de l’entitat:

  • Accions de voluntaris
  • Testimonis de beneficiaris
  • Entrevistes a socis
  • Històries: com transformem la vida de les persones ateses!

Temes relacionats amb l’entitat:

  • Què està passant en l’entorn
  • Normativa del sector (canvis, recordatoris …)
  • Congressos i esdeveniments importants
  • Avenços mèdics, sectorials, innovacions socials, …

Altres temes que poden interessar

  • Tutorials i guies per a usuaris, voluntaris …
  • Publicacions antigues “reciclades”

Resumint idees, per publicar, el més important és:

  • Pensar en persones a l’hora d’escriure i crear
  • Pensar en la nostra causa
  • Pensar en com difondre bé el missatge

Sobre aquest últim punt us donarem pistes en el proper article…

Recursos relacionats:

Storytelling: tots tenim una història per explicar (castellà)